Lesson 9. Values. 9-сынып.
Пән: Ағылшын тілі
Искакова Айгерім Жаркынбековна
№123 Т.Жүргенов атындағы орта мектептің
ағылшын тілі пәнінің мұғалімі
Жалағаш ауданы
Қызылорда облысы
Пән аты: ағылшын Класс: 8
|Сабақтың | Lesson 9. Values. |
|тақырыбы | |
|Сабақтың |Танымдық: Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread”|
|жалпы |мәтінін талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізуге үйрету; |
|мақсаты |Эмоциялық: Real Conditional-дың жасалу жолын меңгерту және ауызекі |
| |сөйлеуде қолдануға дағдыландыру; Әлеуметтік: Өзара ынтымақтастық |
| |қарым-қатынаста жұмыс жасауға жағдай тудыру, бағыттау. |
|Оқу |Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread” мәтінін |
|нәтижесі |талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізеді; |
| |Эмоциялық: Real Conditional –дың жасалу жолын түсінеді және ауызекі |
| |сөйлеуде қолдана алады; |
| |Әлеуметтік: Өзара ынтымақтастық қарым-қатынаста жұмыс жасайды. |
|Сілтеме |Ғаламтор, оқулық, әдістемелер |
|Негізгі | Оқушылар адами құндылықтар туралы біледі. Грамматикалық материал |
|идеялар |жайында мағлұматтар алады. Мәтін турасында өз пікірлерін айтады. |
| |Real Conditional –ды қолдана отырып, тақырып бойынша сөйлемдер |
| |құрастырып, ауызекі сөйлеуде қолданады. |
|Әдіс-тәсілд|Рөлдік ойын, диалогтық әңгіме, пікірталас, «Бір сөзден құралған |
|ер |әңгіме» ойыны, мини-жоба, рөлдік ойын, ойталқы, «Өрмекші торы» , |
| |«Jeopardy» ойыны, балық қаңқасы, эссе, бес жолды өлең, критериалды |
| |бағалау, бағдаршам, рефлексия. |
|Сабақтың |Слайд,стикер, плакат, смайликтер, кесте, бағалау парақтары. |
|көрнекілігі| |
|Мотивациялы|Dividing into groups by the petals of flowers. F.e. I’ll say flower |
|қ кезең |with 3 petals, pupils will group with 3 pupils, flower with 4 |
| |petals. So pupils will divide into 3 groups with 5 pupils. |
|Үй |«Museums in Kazakhstan» retelling. To write an essay «Art is long, |
|тапсырмасын|life is short» |
|сұрау | |
| | |
|Жаңа сабақ |1. «Ой шақыру» стратегиясы. Берілген мақал –мәтелдердің түсіп қалған |
| |сөздерін тауып, алғашқы әріптерін құрастырып, сөз шығару. |
| |1.Virtue is its own reward. 2.All that glitters is not |
| |gold. |
| |3.He laughs best who laughs last. 4.Better unborn than untaught. |
| |5. East or West — home is best. 6. Art is long, life is short |
| |Values |
| |1.Топтық жұмыс. Мини-жоба қорғау. |
| |How do you understand the meaning of the word “Values”? |
| |Әрбір топ өздеріне берілген сұрақтарға сәйкес плакат бетіне өз |
| |ойларын «топтастыру» бейнелеу тапсырылады. Топ жұмыстары аяқталысымен|
| |топтар өзара бағалау жүргізу үшін критерийлер ұсынады. Мысалы: |
| |тақырыптың ашылуы, түсіндіруі, безендірілуі. |
| |Топтың бағалау парағы |
| |Бағалау |
| |өлшемдері |
| |1-топ |
| |2-топ |
| |3-топ |
| | |
| |Тақырыптың ашылуы |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |Баяндамашының |
| |түсіндірілуі |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |Безендірілуі |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |Орташа балл |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |2.Working with the book (text) |
| |“The Smell of bread” мәтінімен жұмыс. |
| |3.Complete the sentences. |
| |A baker lived in a small town. His thick, brown bread was delicious.|
| |Every morning Gabriel sat down in front of the bakery and smelled the|
| |bread. He got very angry: “You must pay for it”. “I’m not eating the |
| |bread”. “Let’s go to the judge!” “This is a difficult problem.” |
| |Gabriel shook the bag. “Listen to the sound of the coins”. |
| |4.Discussion |
| |1. Was the baker a good man? Why or why not? |
| |2. Do you think the judge was a wise man? |
| |3. Do you agree with the judge? Why or why not? |
| |4. Do you know a story like this one? Tell it to the class. What is |
| |the difference about two stories? |
| |5. Role play the story. |
| |6. Explanation of grammar material: Real Conditional. |
| |Unreal Conditional келешекте болатын, іске асуы мүмкін іс-қимылды |
| |көрсету үшін қолданылады. Бұл сөйлем if (егер) жалғаулығы мен нақ осы|
| |шақ (Present Simple) және will+to демеулігінсіз тұйық етістік арқылы |
| |жасалады. |
| |If Present Simple + Future Simple |
| |If V, Vs + shall/will V |
| |If I learn English better I’ll read English books. |
| |If бір нәрсенің болуы мүмкіндігін көрсетеді. If I find your |
| |photograph I’ll send it to you in a letter. |
| |When айтушының не болатынын білетінін көрсетеді. When I get home I’ll|
| |have a meal. |
| |7. Game “Spider’s net” Doing exercises. Ex2. Read and translate. |
| |1. If I have enough money I shall go to Japan next summer. 2. I shall|
| |be grateful if he replies me as soon as possible. 3. I shall be happy|
| |if they come to see. 4. These plants will not grow if you don’t water|
| |them. 5. They will go on a trip if they have time. 6. If the weather |
| |is bad on Saturday we shall stay at home. |
| |Ex.3. Match the sentences |
| |If people protect nature… |
| |If he is not well tomorrow… |
| |If she comes here now… |
| |You will miss the bus… |
| |If we destroy the Amazon forest… |
| |Your plants won’t grow well… |
| |… he will not deliver his lectures. |
| |… if you don’t water them. |
| |… life will be happier. |
| |…I’ll tell her something. |
| |… if you don’t hurry. |
| |… life will be more difficult. |
| |“Fish bone”. If I am Gabriel… If I am the baker… If I am the judge…|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|“Сергіту |«Бір сөзден құралған әңгіме» ойыны. Бірінші тұрған оқушы бір сөз |
|сәті |айтады. Екінші оқушы өз сөзін қосады. Бірақ алдыңғы сөздерді |
| |қайталамайды. Осылай келесі оқушылар бір-бір сөзден айтады. Сөйлем |
| |аяқталса жаңадан сөйлем бастауға болады. Берілген уақыт аяқталғанша |
| |әңгіме жалғасады. |
| |“Түстер” жаттығуы. |
|Қорытынды |Game “Jeopardy” |
| |1.What is Real Conditional? Give an example. |
| |2.Put the verbs in the brackets in the correct form, Present Simple |
| |or Future Simple |
| |1.If you (to be) busy, I (to leave) you alone. |
| |2.I (to be) very glad, if my friend (to come) to see me. |
| |3.If mother (to make) a cake, we (to have) a very nice tea. |
| |4.We (to watch) TV together, if my father (to return) early. |
| |5.If you (not to work) systematically, you (to fail) the exam. |
| |6.I (to go) to the concert, if I (to get) a ticket. |
| |Keys: |
| |If you are busy, I shall leave you alone. |
| |I shall be very glad, if my friend comes to see me. |
| |If mother makes a cake, we shall have a very nice tea. |
| |We shall watch TV together, if my father returns early. |
| |If you do not work systematically, you will fail the exam. |
| |I shall go to the concert, if I get a ticket. |
| | |
| |3. Match the two halves of these sentences. |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |If I |
| |come home late, |
| |live in the south, |
| |go to the wood, |
| |find my book, |
| |lose my money, |
| |see my friend, |
| |receive the letter, |
| |fall ill, |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |I shall |
| |gather many mushrooms. |
| |be very glad. |
| |go to the doctor. |
| |be very glad. |
| |go to bed at once. |
| |bathe every day. |
| |be very glad. |
| |ask his advice. |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |Cinqain |
| |1-line: value |
| |2-line: important, compulsory |
| |3-line: communicate, understand, |
| |4-line: level of human quality. |
| |5-line: character or feeling |
|Бағалау |Формативті бағалау. |
| |Reflection |
| |Teacher: Now pupils at the end of our lesson let’s write your |
| |opinions for this lesson. |
| |[pic] The lesson was very informative. I’ve got a lot of useful |
| |information. I was active. I answered well. |
| |[pic]The lesson was quite interesting. I’ve got some information. I |
| |understood almost everything. But I was a little tensed. I've made a |
| |few mistakes. |
| |[pic] The lesson was dull. It was difficult for me to take part in |
| |it. I’ve made a lot of mistakes. I wasn’t ready for it. |
|Үйге |Ex 5,6. Writing an essay on the theme “My main values in life”. |
|тапсырма | |

Арайлым