Lesson 9. Values. 9-сынып.

Көшіріп алу

Пән: Ағылшын тілі



                                              Искакова Айгерім Жаркынбековна
                                     №123 Т.Жүргенов атындағы орта мектептің
                                      ағылшын тілі пәнінің мұғалімі
                                   Жалағаш ауданы
                              Қызылорда облысы

Пән аты:  ағылшын        Класс: 8


|Сабақтың   | Lesson 9. Values.                                                   |
|тақырыбы   |                                                                     |
|Сабақтың   |Танымдық: Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread”|
|жалпы      |мәтінін  талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізуге үйрету;       |
|мақсаты    |Эмоциялық: Real Conditional-дың жасалу жолын меңгерту және ауызекі   |
|           |сөйлеуде қолдануға дағдыландыру; Әлеуметтік:  Өзара ынтымақтастық    |
|           |қарым-қатынаста жұмыс жасауға жағдай тудыру, бағыттау.               |
|Оқу        |Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread” мәтінін  |
|нәтижесі   |талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізеді;                       |
|           |Эмоциялық: Real Conditional –дың жасалу жолын түсінеді және ауызекі  |
|           |сөйлеуде қолдана алады;                                              |
|           |Әлеуметтік:  Өзара ынтымақтастық қарым-қатынаста жұмыс жасайды.      |
|Сілтеме    |Ғаламтор, оқулық, әдістемелер                                        |
|Негізгі    | Оқушылар адами құндылықтар туралы біледі. Грамматикалық материал    |
|идеялар    |жайында мағлұматтар алады. Мәтін турасында  өз пікірлерін айтады.    |
|           |Real Conditional –ды қолдана отырып, тақырып бойынша сөйлемдер       |
|           |құрастырып, ауызекі сөйлеуде қолданады.                              |
|Әдіс-тәсілд|Рөлдік ойын, диалогтық әңгіме, пікірталас, «Бір сөзден құралған      |
|ер         |әңгіме» ойыны, мини-жоба, рөлдік ойын, ойталқы, «Өрмекші торы» ,     |
|           |«Jeopardy» ойыны, балық қаңқасы, эссе, бес жолды өлең, критериалды   |
|           |бағалау, бағдаршам, рефлексия.                                       |
|Сабақтың   |Слайд,стикер, плакат, смайликтер, кесте, бағалау парақтары.          |
|көрнекілігі|                                                                     |
|Мотивациялы|Dividing into groups by the petals of flowers. F.e. I’ll say flower  |
|қ кезең    |with  3 petals, pupils will group with 3 pupils, flower with 4       |
|           |petals. So pupils will divide into 3 groups with 5 pupils.           |
|Үй         |«Museums in Kazakhstan» retelling. To write  an essay  «Art is long, |
|тапсырмасын|life is short»                                                       |
|сұрау      |                                                                     |
|           |                                                                     |
|Жаңа сабақ |1. «Ой шақыру» стратегиясы. Берілген мақал –мәтелдердің түсіп қалған |
|           |сөздерін тауып, алғашқы әріптерін құрастырып, сөз шығару.            |
|           |1.Virtue is its own reward.              2.All that glitters is not  |
|           |gold.                                                                |
|           |3.He laughs best who laughs last.   4.Better unborn than untaught.   |
|           |5. East or West — home is best.    6. Art is long, life is short     |
|           |Values                                                               |
|           |1.Топтық  жұмыс. Мини-жоба қорғау.                                   |
|           |How do you understand the meaning of the word “Values”?              |
|           |Әрбір топ өздеріне берілген сұрақтарға сәйкес плакат бетіне өз       |
|           |ойларын «топтастыру» бейнелеу тапсырылады. Топ жұмыстары аяқталысымен|
|           |топтар өзара бағалау жүргізу үшін критерийлер ұсынады. Мысалы:       |
|           |тақырыптың ашылуы, түсіндіруі, безендірілуі.                         |
|           |Топтың бағалау парағы                                                |
|           |Бағалау                                                              |
|           |өлшемдері                                                            |
|           |1-топ                                                                |
|           |2-топ                                                                |
|           |3-топ                                                                |
|           |                                                                     |
|           |Тақырыптың ашылуы                                                    |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |Баяндамашының                                                        |
|           |түсіндірілуі                                                         |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |Безендірілуі                                                         |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |Орташа балл                                                          |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |2.Working with the book (text)                                       |
|           |“The Smell of bread” мәтінімен жұмыс.                                |
|           |3.Complete the sentences.                                            |
|           |A baker lived in a small town.  His thick, brown bread was delicious.|
|           |Every morning Gabriel sat down in front of the bakery and smelled the|
|           |bread. He got very angry: “You must pay for it”. “I’m not eating the |
|           |bread”. “Let’s go to the judge!” “This is a difficult problem.”      |
|           |Gabriel shook the bag. “Listen to the sound of the coins”.           |
|           |4.Discussion                                                         |
|           |1. Was the baker a good man? Why or why not?                         |
|           |2. Do you think the judge was a wise man?                            |
|           |3. Do you agree with the judge? Why or why not?                      |
|           |4. Do you know a story like this one? Tell it to the class. What is  |
|           |the difference about two stories?                                    |
|           |5. Role play the story.                                              |
|           |6. Explanation of grammar material: Real Conditional.                |
|           |Unreal Conditional келешекте болатын, іске асуы мүмкін іс-қимылды    |
|           |көрсету үшін қолданылады. Бұл сөйлем if (егер) жалғаулығы мен нақ осы|
|           |шақ (Present Simple) және will+to демеулігінсіз тұйық етістік арқылы |
|           |жасалады.                                                            |
|           |If Present Simple + Future Simple                                    |
|           |If V, Vs + shall/will V                                              |
|           |If I learn English better I’ll read English books.                   |
|           |If бір нәрсенің болуы мүмкіндігін көрсетеді. If I find your          |
|           |photograph I’ll send it to you in a letter.                          |
|           |When айтушының не болатынын білетінін көрсетеді. When I get home I’ll|
|           |have a meal.                                                         |
|           |7.  Game “Spider’s net”   Doing exercises. Ex2. Read and translate.  |
|           |1. If I have enough money I shall go to Japan next summer. 2. I shall|
|           |be grateful if he replies me as soon as possible. 3. I shall be happy|
|           |if they come to see. 4. These plants will not grow if you don’t water|
|           |them. 5. They will go on a trip if they have time. 6. If the weather |
|           |is bad on Saturday we shall stay at home.                            |
|           |Ex.3. Match the sentences                                            |
|           |If people protect nature…                                            |
|           |If he is not well tomorrow…                                          |
|           |If she comes here now…                                               |
|           |You will miss the bus…                                               |
|           |If we destroy the Amazon forest…                                     |
|           |Your plants won’t grow well…                                         |
|           |… he will not deliver his lectures.                                  |
|           |… if you don’t water them.                                           |
|           |… life will be happier.                                              |
|           |…I’ll tell her something.                                            |
|           |… if you don’t hurry.                                                |
|           |… life will be more difficult.                                       |
|           |“Fish bone”.  If I am Gabriel… If  I am the baker… If I am the judge…|
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|“Сергіту   |«Бір сөзден құралған әңгіме» ойыны.   Бірінші тұрған оқушы бір сөз   |
|сәті       |айтады. Екінші оқушы өз сөзін қосады. Бірақ алдыңғы сөздерді         |
|           |қайталамайды. Осылай келесі оқушылар бір-бір сөзден айтады. Сөйлем   |
|           |аяқталса жаңадан сөйлем бастауға болады. Берілген уақыт аяқталғанша  |
|           |әңгіме жалғасады.                                                    |
|           |“Түстер” жаттығуы.                                                   |
|Қорытынды  |Game “Jeopardy”                                                      |
|           |1.What is Real Conditional? Give an example.                         |
|           |2.Put the verbs in the brackets in the correct form, Present Simple  |
|           |or Future Simple                                                     |
|           |1.If you (to be) busy, I (to leave) you alone.                       |
|           |2.I (to be) very glad, if my friend (to come) to see me.             |
|           |3.If mother (to make) a cake, we (to have) a very nice tea.          |
|           |4.We (to watch) TV together, if my father (to return) early.         |
|           |5.If you (not to work) systematically, you (to fail) the exam.       |
|           |6.I (to go) to the concert, if I (to get) a ticket.                  |
|           |Keys:                                                                |
|           |If you are busy, I shall leave you alone.                            |
|           |I shall be very glad, if my friend comes to see me.                  |
|           |If mother makes a cake, we shall have a very nice tea.               |
|           |We shall watch TV together, if my father returns early.              |
|           |If you do not work systematically, you will fail the exam.           |
|           |I shall go to the concert, if I get a ticket.                        |
|           |                                                                     |
|           |3. Match the two halves of these sentences.                          |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |If I                                                                 |
|           |come home late,                                                      |
|           |live in the south,                                                   |
|           |go to the wood,                                                      |
|           |find my book,                                                        |
|           |lose my money,                                                       |
|           |see my friend,                                                       |
|           |receive the letter,                                                  |
|           |fall ill,                                                            |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |I shall                                                              |
|           |gather many mushrooms.                                               |
|           |be very glad.                                                        |
|           |go to the doctor.                                                    |
|           |be very glad.                                                        |
|           |go to bed at once.                                                   |
|           |bathe every day.                                                     |
|           |be very glad.                                                        |
|           |ask his advice.                                                      |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |                                                                     |
|           |Cinqain                                                              |
|           |1-line: value                                                        |
|           |2-line: important, compulsory                                        |
|           |3-line: communicate, understand,                                     |
|           |4-line: level of human quality.                                      |
|           |5-line: character or feeling                                         |
|Бағалау    |Формативті бағалау.                                                  |
|           |Reflection                                                           |
|           |Teacher: Now pupils at the end of our lesson let’s write your        |
|           |opinions for this lesson.                                            |
|           |[pic] The lesson was very informative. I’ve got a lot of useful      |
|           |information. I was active. I answered well.                          |
|           |[pic]The lesson was quite interesting. I’ve got some information. I  |
|           |understood almost everything. But I was a little tensed. I've made a |
|           |few mistakes.                                                        |
|           |[pic] The lesson was dull. It was difficult for me to take part in   |
|           |it. I’ve made a lot of mistakes. I wasn’t ready for it.              |
|Үйге       |Ex 5,6. Writing an essay on the theme   “My main values in life”.    |
|тапсырма   |                                                                     |











































Көшіріп алу


Көмек
Арайлым

Біз міндетті түрде жауап береміз!

Жіберу

Рахмет!
Хабарлама жіберілді.

Сіз үшін аптасына 5 күн жұмыс істейміз.
Жұмыс уақыты 09:00 - 18:00

Email:

Phone: 777 614 50 20
Жабу
Көмек