Lesson 9. Values. 9-сынып.
Пән: Ағылшын тілі
Искакова Айгерім Жаркынбековна №123 Т.Жүргенов атындағы орта мектептің ағылшын тілі пәнінің мұғалімі Жалағаш ауданы Қызылорда облысы Пән аты: ағылшын Класс: 8 |Сабақтың | Lesson 9. Values. | |тақырыбы | | |Сабақтың |Танымдық: Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread”| |жалпы |мәтінін талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізуге үйрету; | |мақсаты |Эмоциялық: Real Conditional-дың жасалу жолын меңгерту және ауызекі | | |сөйлеуде қолдануға дағдыландыру; Әлеуметтік: Өзара ынтымақтастық | | |қарым-қатынаста жұмыс жасауға жағдай тудыру, бағыттау. | |Оқу |Оқушылар бір-бірімен әңгімелесе отырып “The smell of bread” мәтінін | |нәтижесі |талқылау арқылы өз пікірлерін еркін жеткізеді; | | |Эмоциялық: Real Conditional –дың жасалу жолын түсінеді және ауызекі | | |сөйлеуде қолдана алады; | | |Әлеуметтік: Өзара ынтымақтастық қарым-қатынаста жұмыс жасайды. | |Сілтеме |Ғаламтор, оқулық, әдістемелер | |Негізгі | Оқушылар адами құндылықтар туралы біледі. Грамматикалық материал | |идеялар |жайында мағлұматтар алады. Мәтін турасында өз пікірлерін айтады. | | |Real Conditional –ды қолдана отырып, тақырып бойынша сөйлемдер | | |құрастырып, ауызекі сөйлеуде қолданады. | |Әдіс-тәсілд|Рөлдік ойын, диалогтық әңгіме, пікірталас, «Бір сөзден құралған | |ер |әңгіме» ойыны, мини-жоба, рөлдік ойын, ойталқы, «Өрмекші торы» , | | |«Jeopardy» ойыны, балық қаңқасы, эссе, бес жолды өлең, критериалды | | |бағалау, бағдаршам, рефлексия. | |Сабақтың |Слайд,стикер, плакат, смайликтер, кесте, бағалау парақтары. | |көрнекілігі| | |Мотивациялы|Dividing into groups by the petals of flowers. F.e. I’ll say flower | |қ кезең |with 3 petals, pupils will group with 3 pupils, flower with 4 | | |petals. So pupils will divide into 3 groups with 5 pupils. | |Үй |«Museums in Kazakhstan» retelling. To write an essay «Art is long, | |тапсырмасын|life is short» | |сұрау | | | | | |Жаңа сабақ |1. «Ой шақыру» стратегиясы. Берілген мақал –мәтелдердің түсіп қалған | | |сөздерін тауып, алғашқы әріптерін құрастырып, сөз шығару. | | |1.Virtue is its own reward. 2.All that glitters is not | | |gold. | | |3.He laughs best who laughs last. 4.Better unborn than untaught. | | |5. East or West — home is best. 6. Art is long, life is short | | |Values | | |1.Топтық жұмыс. Мини-жоба қорғау. | | |How do you understand the meaning of the word “Values”? | | |Әрбір топ өздеріне берілген сұрақтарға сәйкес плакат бетіне өз | | |ойларын «топтастыру» бейнелеу тапсырылады. Топ жұмыстары аяқталысымен| | |топтар өзара бағалау жүргізу үшін критерийлер ұсынады. Мысалы: | | |тақырыптың ашылуы, түсіндіруі, безендірілуі. | | |Топтың бағалау парағы | | |Бағалау | | |өлшемдері | | |1-топ | | |2-топ | | |3-топ | | | | | |Тақырыптың ашылуы | | | | | | | | | | | | | | |Баяндамашының | | |түсіндірілуі | | | | | | | | | | | | | | |Безендірілуі | | | | | | | | | | | | | | |Орташа балл | | | | | | | | | | | | | | |2.Working with the book (text) | | |“The Smell of bread” мәтінімен жұмыс. | | |3.Complete the sentences. | | |A baker lived in a small town. His thick, brown bread was delicious.| | |Every morning Gabriel sat down in front of the bakery and smelled the| | |bread. He got very angry: “You must pay for it”. “I’m not eating the | | |bread”. “Let’s go to the judge!” “This is a difficult problem.” | | |Gabriel shook the bag. “Listen to the sound of the coins”. | | |4.Discussion | | |1. Was the baker a good man? Why or why not? | | |2. Do you think the judge was a wise man? | | |3. Do you agree with the judge? Why or why not? | | |4. Do you know a story like this one? Tell it to the class. What is | | |the difference about two stories? | | |5. Role play the story. | | |6. Explanation of grammar material: Real Conditional. | | |Unreal Conditional келешекте болатын, іске асуы мүмкін іс-қимылды | | |көрсету үшін қолданылады. Бұл сөйлем if (егер) жалғаулығы мен нақ осы| | |шақ (Present Simple) және will+to демеулігінсіз тұйық етістік арқылы | | |жасалады. | | |If Present Simple + Future Simple | | |If V, Vs + shall/will V | | |If I learn English better I’ll read English books. | | |If бір нәрсенің болуы мүмкіндігін көрсетеді. If I find your | | |photograph I’ll send it to you in a letter. | | |When айтушының не болатынын білетінін көрсетеді. When I get home I’ll| | |have a meal. | | |7. Game “Spider’s net” Doing exercises. Ex2. Read and translate. | | |1. If I have enough money I shall go to Japan next summer. 2. I shall| | |be grateful if he replies me as soon as possible. 3. I shall be happy| | |if they come to see. 4. These plants will not grow if you don’t water| | |them. 5. They will go on a trip if they have time. 6. If the weather | | |is bad on Saturday we shall stay at home. | | |Ex.3. Match the sentences | | |If people protect nature… | | |If he is not well tomorrow… | | |If she comes here now… | | |You will miss the bus… | | |If we destroy the Amazon forest… | | |Your plants won’t grow well… | | |… he will not deliver his lectures. | | |… if you don’t water them. | | |… life will be happier. | | |…I’ll tell her something. | | |… if you don’t hurry. | | |… life will be more difficult. | | |“Fish bone”. If I am Gabriel… If I am the baker… If I am the judge…| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |“Сергіту |«Бір сөзден құралған әңгіме» ойыны. Бірінші тұрған оқушы бір сөз | |сәті |айтады. Екінші оқушы өз сөзін қосады. Бірақ алдыңғы сөздерді | | |қайталамайды. Осылай келесі оқушылар бір-бір сөзден айтады. Сөйлем | | |аяқталса жаңадан сөйлем бастауға болады. Берілген уақыт аяқталғанша | | |әңгіме жалғасады. | | |“Түстер” жаттығуы. | |Қорытынды |Game “Jeopardy” | | |1.What is Real Conditional? Give an example. | | |2.Put the verbs in the brackets in the correct form, Present Simple | | |or Future Simple | | |1.If you (to be) busy, I (to leave) you alone. | | |2.I (to be) very glad, if my friend (to come) to see me. | | |3.If mother (to make) a cake, we (to have) a very nice tea. | | |4.We (to watch) TV together, if my father (to return) early. | | |5.If you (not to work) systematically, you (to fail) the exam. | | |6.I (to go) to the concert, if I (to get) a ticket. | | |Keys: | | |If you are busy, I shall leave you alone. | | |I shall be very glad, if my friend comes to see me. | | |If mother makes a cake, we shall have a very nice tea. | | |We shall watch TV together, if my father returns early. | | |If you do not work systematically, you will fail the exam. | | |I shall go to the concert, if I get a ticket. | | | | | |3. Match the two halves of these sentences. | | | | | | | | | | | | | | |If I | | |come home late, | | |live in the south, | | |go to the wood, | | |find my book, | | |lose my money, | | |see my friend, | | |receive the letter, | | |fall ill, | | | | | | | | | | | | | | |I shall | | |gather many mushrooms. | | |be very glad. | | |go to the doctor. | | |be very glad. | | |go to bed at once. | | |bathe every day. | | |be very glad. | | |ask his advice. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Cinqain | | |1-line: value | | |2-line: important, compulsory | | |3-line: communicate, understand, | | |4-line: level of human quality. | | |5-line: character or feeling | |Бағалау |Формативті бағалау. | | |Reflection | | |Teacher: Now pupils at the end of our lesson let’s write your | | |opinions for this lesson. | | |[pic] The lesson was very informative. I’ve got a lot of useful | | |information. I was active. I answered well. | | |[pic]The lesson was quite interesting. I’ve got some information. I | | |understood almost everything. But I was a little tensed. I've made a | | |few mistakes. | | |[pic] The lesson was dull. It was difficult for me to take part in | | |it. I’ve made a lot of mistakes. I wasn’t ready for it. | |Үйге |Ex 5,6. Writing an essay on the theme “My main values in life”. | |тапсырма | |